Podsumowanie - rok szkolny 2022/2023

Odwiedza nas 17 gości oraz 0 użytkowników.

Podsumowanie działalności Szkoły Podstawowej nr 8 w Inowrocławiu
w programie „Laboratoria przyszłości”

w roku szkolnym 2022/2023

 

Szkoła Podstawowa nr 8 w Inowrocławiu w roku szkolnym 2022/2023 rozpoczęła realizację ogólnopolskiego programu „Laboratoria Przyszłości”.
Jest to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Celem inicjatywy jest wsparcie szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości, stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia są prowadzone w taki sposób, by angażować uczniów oraz odkrywać ich talenty i rozwijać zainteresowania.

 

Od września 2022 roku w naszej szkole realizowane są zajęcia z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.

Na zajęciach informatyki i kółku informatycznym od początku roku odbywały się lekcje robotyki z wykorzystaniem robotów Photon, MBot, które posiadamy. Uczniowie chętnie angażowali się w ciekawe zajęcia edukacyjne by zdobyć nowe umiejętności poprzez udział
w kreatywnej zabawie. Poznali możliwości połączenia pracy tabletu do sterowania robotami. To idealny zestaw startowy do nauki robotyki i mechatroniki, który daje sporo możliwości kreatywnego prowadzenia zajęć.

Dzięki zestawowi klocków z których można zbudować programowalne roboty Ablix Krypton 2 uczniowie rozwijali niezbędne w dzisiejszym świecie kompetencje przyszłości takie jak: kreatywność, logiczne myślenie, rozwiązywanie problemów oraz pracę w grupie. Uczyli się też programowania.  Ogromne możliwości konfigurowania wyglądu robotów oraz programowania ich zachowań dały młodzieży wiele godzin kreatywnej zabawy i nauki.

Uczniowie klas IV-VI na zajęciach z informatyki poznali zasady wydruku 3D. Było to możliwe dzięki nowoczesnej drukarce, którą szkoła zakupiła w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Wykorzystując program Tinkercard przygotowali projekty statuetek z okazji 50-lecia naszej szkoły. Znajomość projektowania 3D pomaga rozwinąć uczniom wyobraźnię przestrzenną.

Uczniowie naszej szkoły  pod okiem nauczycielki informatyki poznali  obsługę i funkcje aparatu cyfrowego z możliwością nagrywania plików filmowych oraz gimbala, który doskonale naśladuje działanie większych i skomplikowanych urządzeń z planu filmowego. Korzystali również ze statywu,  następnie wykorzystywali te urządzenia do robienia zdjęć i  nagrywania filmów. Aparat lub  tablety skonfigurowane z gimbalem wykorzystywane są do uwieczniania uroczystości szkolnych w postaci zdjęć i nagrań filmowych. W bieżącym roku szkolnym nagrane zostały m.in. takie uroczystości jak: Ślubowanie klas I, Święto Odzyskania Niepodległości, Jasełka, 50-lecie szkoły. Relacje z tych uroczystości można obejrzeć na stronie internetowej szkoły. Powstałe zdjęcia i filmy będą wspaniałą pamiątką wydarzeń z życia naszej szkoły.

Na zajęciach informatyki w ramach omawiania urządzeń peryferyjnych, uczniowie zdobyli wiedzę i umiejętności związane z budową i obsługą drona, używanego jako kamery mobilnej. Dron wykorzystywany jest często jako kamera do nagrywania uroczystości odbywających się na boisku szkolnym, m.in. festynu, uroczystości organizowanych z okazji jubileuszu naszej szkoły.

Bardzo często na zajęciach z biologii i chemii wykorzystywane były wizualizer i mikroskop, zakupione w ramach programu. Wizualizer i mikroskop to bardzo przydatne urządzenia pozwalające wszelkie działania wykonywane przez prowadzącego zajęcia pokazać w ogromnym powiększeniu na tablicy interaktywnej. Ta możliwość bardzo pomaga uczniom w zrozumieniu otaczającego ich świata.

Podczas zajęć informatyki nauczycielka zapoznała uczniów z działaniem i obsługą okularów VR. Opowiedziała, jak działa oprogramowanie, które steruje urządzeniem przenosząc nas do wirtualnej rzeczywistości.

W styczniu odbyło się również szkolenie dla zainteresowanych członków kadry przeprowadzone przez nauczycielkę geografii na temat wykorzystania w praktyce zestawów gogli ClassVR na lekcjach. Nauczyciele mogli sami spróbować swoich sił w poznawaniu wirtualnego świata.

Okulary VR to narzędzie interaktywne, które bardzo często jest wykorzystywane w naszej szkole na zajęciach. Dzięki nim nauka jest nie tylko przyjemniejsza, ale i efektywniejsza.

Dzięki okularom VR zakupionym w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” uczniowie naszej szkoły na zajęciach geografii, przyrody, informatyki, języka angielskiego, religii przenosili się do wirtualnej rzeczywistości. Po założeniu na głowę okularów VR uczniowie nie tylko otrzymali możliwość poznawania wirtualnego świata, ale przede wszystkim znacznie skuteczniej zapamiętywali przekazywane im treści.

Na stronie internetowej szkoły lub szkolnym facebooku na bieżąco zamieszczane były artykuły na temat zajęć związanych z tematyką programu „Laboratorium przyszłości”.

Linki do artykułów związanych z projektem „Laboratoria przyszłości” opublikowane na facebooku szkolnym:

https://www.facebook.com/profile/100049093518001/search?q=%23laboratoriaprzyszlosci&filters=eyJycF9jaHJvbm9fc29ydDowIjoie1wibmFtZVwiOlwiY2hyb25vc29ydFwiLFwiYXJnc1wiOlwiXCJ9In0%3D

Linki do artykułów związanych z projektem „Laboratoria przyszłości” opublikowane na szkolnej stronie internetowej:

https://sp8ino.edu.pl/index.php/aktualnosci/603-robot-photon-na-zajeciach-z-informatyki

https://sp8ino.edu.pl/index.php/aktualnosci/605-jaselka-i-wigile-klasowe

https://sp8ino.edu.pl/index.php/aktualnosci/600-jak-dziala-dron

https://sp8ino.edu.pl/index.php/aktualnosci/623-fotografia-i-film-w-nowej-odslonie

https://sp8ino.edu.pl/index.php/aktualnosci/624-ablix-krypton-2-na-kolku-informatycznym

 

 

 

 

Joanna Grębocka

                              

: