LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI - PODSUMOWANIE
- ROK SZKOLNY 2023/2024
Podsumowanie działalności Szkoły Podstawowej nr 8
w Inowrocławiu
w programie „Laboratoria przyszłości”
w roku szkolnym 2023/2024
Szkoła Podstawowa nr 8 w Inowrocławiu w roku szkolnym 2023/2024 kontynuowała realizację ogólnopolskiego programu „Laboratoria Przyszłości”. Jest to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Celem inicjatywy jest wsparcie szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości, stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia są prowadzone w taki sposób, by angażować uczniów oraz odkrywać ich talenty i rozwijać zainteresowania.
Od września 2023 roku w naszej szkole kontynuowane były zajęcia z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.
Dzięki okularom VR zakupionym w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” uczniowie naszej szkoły na zajęciach m.in. geografii, przyrody, edukacji wczesnoszkolnej, informatyki, języka angielskiego, religii przenosili się do wirtualnej rzeczywistości. Okulary VR pozwalają na interaktywne uczenie się i rozwiązywanie zadań w wirtualnym środowisku. Dzięki temu uczniowie mają szansę nauczyć się w sposób innowacyjny, bardziej przystępny i angażujący.
Uczniowie naszej szkoły, tak jak w roku poprzednim, poznawali na informatyce, edukacji informatycznej i zajęciach dodatkowych zajęciach obsługę i funkcje aparatu cyfrowego, a także gimbala. Korzystali ze statywu, następnie wykorzystywali te urządzenia do robienia zdjęć i nagrywania filmów podczas uroczystości i imprez szkolnych. Na zajęciach informatyki i kółku informatycznym od początku roku odbywały się lekcje robotyki z wykorzystaniem robotów Photon i MBot oraz tabletów i mat edukacyjnych zakupionych w ramach projektu. Uczniowie z zaangażowaniem zdobywali nowe umiejętności. Poprzez rozwiązywanie problemów za pomocą tworzonych programów dzieci rozwijały wyobraźnię i tworzyły algorytmy rozwiązania danego zadania. Udział w takich zajęciach nie tylko rozwijają umiejętności komputerowe dzieci, ale także uczą logicznego myślenia i pomagają zrozumieć metody rozwiązywania zadań logicznych.
Uczniowie klas 6 i 7 na zajęciach z informatyki poznawali zasady wydruku 3D. Wykorzystując program Tinkercard przygotowali i wydrukowali w tym roku projekty funkcjonalnego modelu 3D. Było to możliwe dzięki nowoczesnej drukarce, którą szkoła zakupiła w ramach programu.
Na zajęciach informatyki uczniowie zdobyli wiedzę i umiejętności związane z budową i obsługą drona, używanego jako kamery mobilnej. Dron wykorzystywany jest często jako kamera do nagrywania uroczystości odbywających się na boisku szkolnym.
Tak jak w roku ubiegłym, na zajęciach z biologii i chemii wykorzystywane były wizualizer i mikroskop, zakupione w ramach programu. Wystarczy, że nauczyciel połączył wizualizer z mikroskopem, aby pokazać obraz na dużym ekranie wszystkim uczniom. Ta możliwość bardzo pomaga uczniom w zrozumieniu otaczającego ich świata.
Na stronie internetowej szkoły lub szkolnym facebooku na bieżąco zamieszczane były artykuły na temat zajęć związanych z tematyką programu „Laboratorium przyszłości”.
Linki do artykułów związanych z projektem „Laboratoria przyszłości” opublikowane na facebooku szkolnym:
Linki do artykułów związanych z projektem „Laboratoria przyszłości” opublikowane na szkolnej stronie internetowej:
https://sp8ino.edu.pl/index.php/aktualnosci/653-mboty-na-lekcji-informatyki
https://sp8ino.edu.pl/index.php/aktualnosci/634-festyn-pozegnanie-lata-na-piastowskim-juz-za-nami
https://sp8ino.edu.pl/index.php/aktualnosci/654-warsztaty-z-projektowania-trojwymiarowego-druk-3d